vrijdag 18 februari 2011

Crisis als kans


Zijn stem klinkt somber in de hoorn van de telefoon. 'Ik weet niet meer wat we moeten doen. Ik voel me zo wanhopig. Ik vraag me af of relatietherapie ons nog kan helpen.'
Ik vraag hem wat er aan de hand is. Omslachtig legt Bart uit dat ze regelmatig ruzies hebben, dat ‘de communicatie’ ontbreekt, dat ze elkaar verkeerd begrijpen, dat hij is gaan twijfelen of hij niet beter kan gaan scheiden, dat ieder gesprek verkeerd afloopt, dat het niet meer gezellig is als hij thuis komt, dat ze nooit meer seks hebben ...’ Ik hoor zijn stem zoeken naar woorden en dat moment gebruik ik om een vraag te stellen: ervaart hij hun relatie op dit moment als crisis? ‘Ja’, zegt hij direct, ‘dat is het juiste woord. Ik kon er niet opkomen.’ Nu hij dit beaamt, kan ik hem geruststellen. Ik vertel dat iedere crisis een nieuwe kans biedt. Herinnert hij zich nog die legendarische wedstrijd van Feyenoord tegen PSV van een paar maanden geleden? Met een uitslag die zelden voorkomt? ‘Ja, natuurlijk’ zegt Bart, die uitslag van 10-0 verlies staat in mijn geheugen gegrift!’ Weet hij dan ook nog hoe er hulptroepen in actie kwamen? Direct was daar de morele steun van alle trouwe supporters. En een groep anonieme miljonairs wierp zich op om de club financieel te steunen. Hoe was dit mogelijk?
Het antwoord is simpel: de 10-0 nederlaag maakt in één keer zichtbaar in welke financiële en emotionele crisis de club verkeert. Dat was tot nu toe bij de 4-0 verlies twee jaar geleden van PSV, niet gebeurd. Of de uitslagen van het jaar daarvoor. Die hadden de alarmbellen bij iedereen ook al kunnen laten rinkelen. Maar de crisis was blijkbaar niet erg genoeg. Ik som ze even voor je op om het beeld compleet te maken: 4-0 verloren van Ajax, 4-1 verloren van NEC, 4-1 verloren van NAC Breda, 5-1 verloren van SC Heerenveen. Niet mals dus.
Nadat ik ben uitgesproken, blijft het even stil tussen ons. Dan zegt Bart: ‘Zo heb ik het heb
nog nooit bekeken’. Dus u bedoelt, dat er voor ons misschien ook nog een mogelijkheid is?’
Ik raad hem aan de ontwikkelingen bij Feyenoord te blijven volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten