dinsdag 1 maart 2011

Christchurch

Vandaag is het een week geleden dat de aardbeving in Christchurch plaatsvond. De stad is de grootste op het Zuidereiland, een van de twee grote eilanden van Nieuw-Zeeland. De schok met een kracht van 6,3 op de schaal van Richter heeft zowel gebouwen als mensenlevens verwoest. De NRC next toont vandaag op de middenpagina een levensgrote foto van een van de gevolgen van deze aardbeving: een verdwenen speeltuin. We zien inwoners van de stad die druk bezig zijn de modder te verwijderen die tijdens en na de aardbeving uit de grond opborrelde.
De aardbeving die in Christchurch plaatsvond, brengt mij weer 30 jaar terug in de tijd. Ik loop weer met een rugzak op en probeer al liftend het land door te reizen. Die dag logeer ik bij een Nederlands echtpaar ergens op het Zuidereiland. Ik sta in een deuropening te praten met de heer des huizes, als plotseling de deurpost en de grond bewegen. Even dacht ik dat ik mijn evenwicht verloor. Dan hoor ik de familie op een nuchtere toon roepen: ‘Een aardbeving. Niet schrikken, dat gebeurt wel vaker.’ Ze zeggen het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En dat is het ook voor hen. Voor mij niet, ik ben het moment nooit vergeten. Dat komt omdat de schok niet zo zwaar was. Als het huis was ingestort en de deurpost over mij heen was gevallen, had ik wellicht hier niet zitten schrijven. Maar dat is niet gebeurd en nu kan ik het vertellen als een bijzondere reiservaring. Dat geldt niet wanneer het een heftige schok was geweest, zoals vorige week in Christchurch. Dan verschuift deze gebeurtenis op de schaal van ‘bijzondere ervaringen’ naar de categorie ‘rampzalig’.
Symbolisch geldt dit ook voor relationele conflicten. Sommige problemen hakken er verschrikkelijk in. Die hebben jaren nodig om te verwerken en het kost veel inspanning en moeite de relatie te herstellen. Zoals in het geval van geestelijk en/of fysiek geweld, overspel en alcoholverslaving. Ze raken de basis van de relatie, de fundamenten, zogezegd. Het kost dan veel tijd en inspanning om het vertrouwen in de partner weer op te bouwen. Net zoals het heel veel tijd zal kosten Christchurch op te bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten